Flyttstäda
Flyttstädning är inte det roligaste när man ska flytta, men det är trots allt ditt ansvar att du lämnar över bostaden i bra skick. Det är mycket som ska göras rent när du flyttstädar, och vill du inte göra det själv kan du anlita en städfirma.
Planering av flyttstädning
Börja planera din flyttstädning i god tid innan du ska flytta. Det tar lång tid att städa en hel bostad. Börja planera för städningen redan ett par veckor innan du flyttar och räkna med att du behöver åtminstone 2–3 dagar om du flyttstädar själv.
Tips! Gör upp en plan för när du beräknar att flyttstädningen ska påbörjas och avslutas.
Förberedelser inför flyttstädning
Innan någon flyttstädning kan påbörjas måste du tömma hela bostaden. Kör i väg dina möbler och flyttkartonger till den nya bostaden, alternativt ett förråd, för att kunna påbörja flyttstädningen. Du kan hyra ett förråd här.
Glöm inte bort att dra ut spikar och skruvar från väggarna där tavlor, bokhyllor och annat har suttit. Täck igen alla eventuella hål.
Checklista på allt som ska göras
När du flyttstädar ska hela bostaden göras rent. Golven ska våttorkas och dammsugas och fönstren ska tvättas. Det är en hel del som måste göras i bostaden.
Detta ska göras rent när du flyttstädar
- Väggar
- Golv
- Tak
- Fönster
- Persienner
- Element
- Strömbrytare
- Kontakter
- Fönsterkarmar
- Fönsterbleck
- Garderob och hatthyllor
- Dörrar
- Fasta lampor
Utöver detta finns det en hel del städning kvar att göra, framförallt på tre platser i bostaden. Vi har sammanställt en lista på allt som måste rengöras i varje rum när du flyttstädar.
Köket
- I och runt spisen
- Spisfläkt
- Kyl och frys
- Fasta hyllor
- Diskbänk
Badrummet
- Golvbrunn och avlopp
- Fogar och kakel
- Rör och ledningar
- Handfat
- Badkar och dusch
Balkongen eller tomten
Har du balkong ska det även städas där. Har du haft en markis måste du rulla ut den och tvätta den. Överlag tillåts dock lite mer damm på en balkong eftersom det är utomhus, men det ska vara rent och snyggt när flyttstädningen är avslutad.
Om du har en tomt ska den rensas från sådant som inte ska vara där, exempelvis skrot, gamla leksaker och liknande. Klipp gärna gräset och eventuella buskar. Sopa grusgången och rensa bort grenar och kvistar.
Anlita städfirma eller städa själv
Det tar lång tid att flyttstäda, men som tur är kan du anlita en städfirma om du inte vill städa själv. Det finns flera fördelar med att anlita en städfirma på samma sätt som det finns flera fördelar med att du gör det själv.
För- och nackdelar med städfirma
+ Du kan använda rutavdraget. Du har rätt att utnyttja rutavdraget när du anlitar en städfirma. Du får göra avdrag på 50 procent av arbetskostnaderna upp till 25 000 kronor. Är du pensionär får du göra avdrag upp till 50 000 kronor.
+ Du slipper göra det själv. Anlitar du en städfirma slipper du göra det tråkiga arbetet själv. Du får mer tid över till annat, exempelvis få ordning i din nya bostad.
– Det är dyrare än att göra det själv. Priset för att anlita en städfirma är mycket dyrare än att flyttstäda själv. Om du vill spara pengar väljer du att städa bostaden själv.
– Du måste boka städfirman i god tid. Du måste ha framförhållning om du ska anlita en städfirma. Du måste boka in städningen lång tid i förväg.
För- och nackdelar med att flyttstäda själv
+ Det är billigare än att anlita städfirma. Du sparar många tusenlappar på att städa själv. Då behöver du bara köpa såpa, fönsterputs och diverse andra städartiklar.
+ Du kan dela upp arbetet över flera dagar. Om du börjar städa i god tid innan du ska flytta kan du fördela arbetet över flera dagar. Varje städdag blir på så vis inte lika jobbig.
– Det tar lång tid. Även den minsta bostaden tar lång tid att flyttstäda. Börja i tid, för det tar längre tid än man kan tro.
– Det är svårt att få bostaden skinande rent. Oavsett hur noggrann du är så är det svårt att få det så skinande rent som riktigt bra städfirmor får.
Du kan få betala ersättning om flyttstädningen är dåligt genomförd
Var noggrann när du städar. Om flyttstädningen är för dåligt genomförd kan du tvingas åka tillbaka och städa bostaden eller betala fakturan för den städfirma som de nya bostadsägarna anlitar.
Skulle det uppstå en tvist mellan dig och den nya bostadsägaren kan den avgöras i domstol. Det är ingenting varken du eller den nya ägaren vill eftersom det leder till ännu högre kostnader.